2018. január 15. 07:00 - Az 500 legjobb album 2 arca

500. Loreena McKennitt – The Visit (1991)

loreena_mckennitt_the_visit_300x300.jpg

Dönci

Ha kelta hatású népzenére gondolok, az első nevek között jut Loreena McKennitt az eszembe. Emlékszem, az első szám, amit hallottam tőle a The Lady of Shalott volt, és éreztem benne valami sötétet. (Mondjuk tél volt, és elég sötét volt a szobában, ez lehet, hogy segített.) És talán az első klasszikus értelemben vett népzenei lemez volt ez, amit meghallgattam. Azóta is ezt tartom a hölgy karrierje csúcspontjának. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy ne lenne érdemes a többi lemezével próbálkozni, de én ebben találtam meg azt, ami a leginkább megmozdít bennem érzelmeket. Tény, hogy lassú (és helyenként monoton) tempojú az album, de nagyon komoly hangszeres és énektudás húzódik meg a háttérben. A klasszikus hangszerelésű Greensleeves-feldolgozások közöl például ez a verzió áll hozzám a legközelebb. Személyes kedvencem talán a szöveg, de nem ének nélküli Tango to Evora. Azt talán írtam már korábban is, hogy szeretem a tangónak és keringőknek álcázott (pop)dalokat. Na, itt nem túl erős az álca, a szám viszont annál inkább. Hű, a másik, ami szintén nagyon a szívemhez nőtt, az a The Old Ways – az a hazahívós motívum a szövegben szerintem nagyon szép. Egyszer nagyon szívesen megnézném őt is élőben, lehetőleg valami kastálykertben, vagy várromok között – az biztos még hangulatosabb lenne.

Ha csak egy számra van időd: Tango to Evora

Lepa

Az első hangoktól kezdve megfogja ez embert a kicsit keleties, kicsit sámánisztikus/druidákat idéző hangszerelés és dallamvilág. Tábortüzes hangulat, de nem az osztálykirándulós, hanem az ősi értelemben. Az (Enyára kicsit emlékeztető) énekhang pedig kitűnően illik hozzá. Vannak középkoriasabb hangulatú nóták is azért, sőt, inkább ezek vannak túlsúlyban, de majdnem mindegyik dal egyértelműen brit/kelta gyökerű, viszont modern is. Jó nyugis zene ez, kicsit álmosító is lehet, szóval inkább relaxáláshoz és munkához ajánlott hallgatni, nem pedig akkor, amikor fel akarunk pörögni a péntek esti bulira. A stílusbeli kicsapongás (Tango to Evora) nekem kicsit visszás, de így is végig kellemes az album.

 Ha csak egy számra van időd: Bonny Portmore

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://500legjobb.blog.hu/api/trackback/id/tr7713571729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása